You are here

Efora tehostaa toimintaansa Konecranes Agilon -materiaalinhallintajärjestelmällä

Teollisuudelle kunnossapito- ja engineering-palveluita tarjoava Efora Oy lupaa asiakkailleen älykästä kunnossapitoa. Sen toteuttamisessa auttaa kahdeksan Konecranes Agilon® -materiaalinhallintajärjestelmää yhtiön viidessä isoimmassa toimipisteessä Stora Enson sellu- ja paperitehtaiden yhteydessä.

Kun Efora muutama vuosi sitten uudisti strategiaansa ja toimintatapojaan, keskeisenä painopisteenä oli hyödyntää digitalisaation ja teollisen internetin tuomia mahdollisuuksia alan ensimmäisten joukossa. Asioita haluttiin tehdä paremmin ja älykkäämmin. Yhtiö lähti pilotoimaan digitaalisia innovaatioita monella rintamalla, joista yksi oli Agilon-palvelu.

– Se oli Konecranesin valmis tuote, josta oli jo paljon referenssejä. Näimme, että palvelusta voisi olla selkeää hyötyä. Yhtiö on meille tuttu nosturipuolelta, joten oletimme, uskoimme ja myöhemmin myös totesimme, että sen kanssa uskaltaa lähteä tällaiseen projektiin. Emme halunneet investoida omaan varastointijärjestelmään, kertoo projektipäällikkö Matti Kokkila Eforan Oulun tulosyksiköstä, joka vastaa Stora Enson Oulun tehtaiden kunnossapidosta.

Yhtiö halusi parantaa kunnossapidossa tarvittavien työkalujen, kulutuksen mukaan täydennettävien tavaroiden ja kriittisten varaosien hallintaa erityisesti kahdesta syystä.

– Tuotantolaitteiden käytettävyyden pitää pysyä korkeana, eli varaosia on löydyttävä silloin, kun niitä tarvitaan. Lisäksi toiminnan pitää olla kustannustehokasta. Kun paperin hinta laskee koko ajan sekä palkka- ja materiaalikustannukset nousevat, ei jää muita vaihtoehtoja kuin tehostaa omaa toimintaa.

Kokkila painottaa, ettei kukaan ole menettänyt työpaikkaansa Agilonin myötä, vaan työntekijät pystyvät nyt keskittymään vaativampiin töihin, kun järjestelmä vapauttaa heidät rutiineista.
 

Järjestelmiä jo viidessä Eforan toimipisteessä

Agilon koostuu verkkoportaalista, käyttäjän tukiasemista, hyllyjärjestelmästä ja roboteista, jotka kulkevat hyllyjen välissä. Kiinteä kuukausimaksu sisältää järjestelmän lisäksi kunnossapitosopimuksen, joka kattaa ohjelmiston, etätuen, kunnossapidon ja varaosat.

Eforan vuonna 2015 käynnistynyt pilottiprojekti päättyy keväällä 2017. Oulusta saadut hyvät kokemukset levisivät nopeasti ja johtivat Agilon-palvelun laajentamiseen yhtiön muille isoille toimipisteille Stora Enson tehtailla. Tällä hetkellä Varkaudessa, Imatralla ja Uimaharjussa on käytössä yksi järjestelmä kussakin ja Kemissä kaksi. Imatralle on tilattu toinen ja Ouluun on jo asennettu toinen järjestelmä sellutehtaan puolelle.

Oulun pilottijärjestelmä on 12 metriä pitkä ja 5,6 metriä korkea. Sen käyttöpiste palvelee 250 käyttäjää, joihin kuuluu niin eforalaisia kuin Stora Enson vuoromestareita ja erikoisosaajia.

Tarvike- ja varaosavarastona toimivan Agilonin kapasiteetti riittää tuhannelle maksimissaan 25 kilon painoiselle ja muuttolaatikon kokoiselle laatikolle. Hyllyjä täytetään harkiten.

– Emme ole ahtaneet järjestelmää täyteen. Pyrimme laittamaan sinne sekä nopeasti kiertävää että kriittistä tavaraa, kuten paperikoneella tarvittavia suodattimia ja laakereita. Jos Agilon täytetään tavaralla, joka ei kierrä, laite on väärässä käytössä, Kokkila toteaa.
 

Saldot aina kohdillaan, inventointi jää pois

Aiemmin kaikkia kunnossapidon tarvikkeita ja varaosia säilytettiin avovarastossa. Jokainen otto kuului kirjata, mutta näin ei aina tapahtunut.

– Ihminen valitsee useimmiten helpoimman tien ja on ehkä vähän huolimaton. Jos kirjaaminen jää tekemättä, eikä ymmärrä kirjaamisen tärkeyttä, koko ketju katkeaa ja ongelmia tulee jatkossa. Uutta ostoa ei tehdä, kun luullaan, että tavara on edelleen hyllyllä. Paperikoneelle voi tulla osan puutteesta tuotantokatkoksia, jotka ovat kalliita. Joskus on osia tuotu taksilla Tampereelta tai Helsingistä tai tilattu lentorahtina pikatoimituksena, Kokkila jatkaa.

Nyt jokainen käyttäjä kirjautuu järjestelmään omilla tunnuksillaan. Kaikki tapahtumat rekisteröityvät Agiloniin, joka puolestaan on integroitu Eforan ja Stora Enson toiminnanohjausjärjestelmiin. Kokkilan mukaan systeemi toimii ja pakottaa kaikki tekemään asiat oikealla tavalla.

Kun tuotteiden saldot ovat aina ajan tasalla, kenenkään ei tarvitse käyttää aikaa inventointiin ja laskea laatikoiden sisältöä. Agilonissa olevien osien inventointi saadaan automaattisesti.


Automatisoitu toimitusketju pelaa

Efora on halunnut tehostaa toimintaa myös lisäämällä läpinäkyvyyttä ja automatisoimalla toimitusketjua tavarantoimittajiensa kanssa. Agilonin avulla tieto ja ostotilaukset liikkuvat nyt automaattisesti. Kun järjestelmässä tavaralle määritelty saldoraja alittuu, Agilonista lähtee kotiinkutsu toimittajalle. Hankintaehdotuksen ja ostotilauksen tekeminen jää pois, mikä vähentää kunnossapito-organisaation työkuormaa.

Yksi yhtiön isoista tavarantoimittajista on tekninen tukkukauppa Ahlsell, joka on ollut mukana Eforan projektissa alusta lähtien. Agilon on integroitu myös Ahlsellin toiminnanohjausjärjestelmään.

– Se, että järjestelmät keskustelevat keskenään, on suuri etu. Dokumentteja ei tarvitse työstää tai lähetellä, vaan tieto liikkuu suoraan. Toimitusketjun molemmissa päissä manuaalinen työ jää pois. Ei tule virheitä, joita voi tulla siirrettäessä tietoja käsin järjestelmästä toiseen. Lisäksi kun meillä on reaaliaikainen tieto saldomääristä, ei enää tarvitse käydä katsomassa, mitä asiakkaalle tarvitsee tuoda. Joka toinen käynti jää pois, kertoo avainasiakaspäällikkö Teemu Paaso Ahlsellilta.

Palvelu pelaa loppuun asti, sillä tavarantoimittaja tuo tilatut MRO-tarvikkeet ja varaosat sekä syöttää niiden tiedot Agiloniin. Tilausten laskutus hoituu koontilaskulla kerran kuukaudessa.

– Kukaan ei tänä päivänä halua, että tavara makaa varastossa vaan, että toimitusketju ja kaikki tekeminen ovat mahdollisimman suoraviivaista toimintaa. Luulen asentajienkin olevan tyytyväisiä, kun palvelun avulla varmistetaan, että tarvittavat osat aina löytyvät. He ovat aiemmin joskus olleet turhautuneita, kun toimitusketju ei ole pitänyt eikä osia ole ollut saatavilla, Kokkila lisää.

Jos Efora tarvitsee esimerkiksi suunniteltua kunnossapitotyötä varten tiettyjä tarvikkeita tai osia tavallista enemmän, niitä voi tilata kätevästi Agilonin avulla nostamalla saldomääriä hetkellisesti.
 

Mobiilisovellus kiinnostaa

Kokkila on tyytyväinen toimitusprojektin etenemiseen ja yhteistyöhön Konecranesin kanssa. Vaikka projekti pian päättyy, Agilon-järjestelmän kehittäminen jatkuu.

– Kehitämme sitä yhdessä niin, että se soveltuu meidän tarpeisiimme. Homma menee hyvin eteenpäin; siitä ei tarvitse kantaa huolta.

Efora on mielenkiinnolla seurannut Agilon Mobile -mobiilikäyttösovelluksen kehitystä. Keskusteluja sen mahdollisesta käyttöönotosta on jo käyty.

– Jos kyseessä on vaikka joku pieni toimipiste, esimerkiksi pieni saha, jossa on vain muutama varastohylly, ei tarvita fyysistä Agilonia ollenkaan, vaan avohyllyssä olevia tavaroita voidaan hallinnoida kännykällä. Yhteydet tavarantoimittajien suuntaan toimivat samalla tavalla sähköisesti. Mobiilisovellus on tosi hyvä tällaisiin tarkoituksiin, Kokkila tuumaa.

– Kukaan ei tänä päivänä halua, että tavara makaa varastossa vaan, että toimitusketju ja kaikki tekeminen ovat mahdollisimman suoraviivaista toimintaa, sanoo projektipäällikkö Matti Kokkila Eforan Oulun tulosyksiköstä.

Tekninen tukkukauppa Ahlsell on ollut mukana Eforan Agilon-projektissa alusta lähtien. Kuvassa vasemmalta Ahlsellin aluepäällikkö Juha Laukka ja avainasiakaspäällikkö Teemu Paaso sekä Eforan Matti Kokkila ja Konecranesin myyntipäällikkö Jarkko Hemmi.