You are here

OSIEN PIKATOIMITUKSEN ANSIOSTA SÄÄSTYI YLI 300 000 DOLLARIA

Synkkä yö Baton Rougessa

Stupp Corporation on merkittävä räätälöityjen teräsputkien valmistaja. Kello kahdelta aamuyöllä syyskuun 19. päivänä 2012 Konecranes huoltopäällikkö Stephen Doyle sai hälytyksen: Stupp Corporationin teräsputkitehtaan kelahallin 54-tonnisessa siltanosturissa oli vakava toimintahäiriö. Vahingon syytä ei voitu määrittää, mutta seuraukset olivat selvät: nostimen runko oli vaurioitunut vakavasti, ja nosturi oli täysin toimintakelvoton.

"Tämä nosturi on kriittisen tärkeä laitoksen toiminnalle. 40-tonnia painavia teräsrullia putkikoneeseen lataava nosturi on koko tuotannon alkupiste", Doyle toteaa. Konecranes tiimi selvitti, mitä osia tarvittiin nostimen korjaukseen: laakerikotelo sekä kolme sivulevyä, jotka pitävät rumpua paikallaan. Teräsköysi oli rikkoutunut kokonaan, mutta tiimin mielestä vaihteisto oli edelleen käyttökunnossa. Toimituksen arvioitu kesto oli kuudesta kahdeksaan viikkoa.

Stupp-tiimi teki tilapäiskorjauksen, jonka käytön turvallisuusvaltuutettu kuitenkin kielsi, koska nosturia käytetään ensisijaisesti 40-tonnisten teräsrullien keräilyyn. Tilanteessa oltiin ajauduttu umpikujaan.

Väliaikainen ratkaisu

Stupp tarvitsi väliaikaisen ratkaisun siihen saakka, kun osatilaus oli valmis. Stuppin ostopäällikkö Greg Newman kertoo, kuinka henkilöstö kehitti uuden tavan käyttää haarukkatrukkeja. "Ratkaisu ei ollut ihanteellinen, koska jouduimme sijoittamaan jo itsessään erittäin painavan ja 40-tonnisella teräsrullalla kuormatun laitteen lattialle, joka ei ole suunniteltu kestämään tällaista kuormitusta", Newman kertoo. Haarukkatrukkien käyttöön tarvittiin enemmän henkilöstöä, aikaa ja rahaa. "Meidän oli siirrettävä henkilöstöä muista työkohteista, mikä aiheutti lisäkustannuksia muille projekteille", Newman toteaa. Hän arvioi, että haarukkatrukkien tilapäiskäyttö aiheutti 15 000 dollarin lisäkustannukset toimintakuluihin vuorokaudessa, koska 2-3 tunnin työhön kului 5-6 tuntia.

Kaikki mahdollinen asiakkaan puolesta

Stephen Doyle tiesi, miten mittava haaste on kyseessä, ja otti yhteyttä Konecranes varaosaorganisaation johtoon, jotta tarvittavat osat saatiin pikatoimitukseen. Toimitus lähti Suomesta syyskuun 25. päivänä, ja nosturi saatiin käyttöön lokakuun 12. päivänä. Nopeutettu nosturikorjaus vakuutti Stuppin Konecranes-työn laadusta: uusia työtilauksia on tullut tämän jälkeen entistä enemmän.